داکسی سایکلین

DOXYCYCLINE

این دارو در درمانبرونشیت مزمن، عفونتهای ناشی ازبروسلا، کلامیدیا، میکوپلاسما و ریکتزیا ونیز در درمان آکنه ولگاریس وافوزیونپلورال ناشی از سیروز یا بیماریهایبدخیم مصرف میشود. دوکسی سیکلیندر درمان التهاب مزمن پروستات وسینوس نیز بهکار میرود.

100 ـ 90 درصد دارو از راهخوراکی جذب میشود و غذا بر جذب داروتاثیری ندارد. غلظت سرمی دارو 4 ـ 2ساعت پس از مصرف به اوج خود میرسد.پس از جذب، دارو در اغلب بافتها و مایعاتبدن منتشر میشد. نیمه عمر دارو 22 ـ 12ساعت است و در صورت عیب کار کلیهتغییر چندانی نخواهد کرد. دفع دارو عمدتاکلیوی است، اما از راه صفرا نیز دفعمیشود.

این دارو در کودکان باسن کمتر از 12 سال و ابتلای بیمار بهلوپوس اریتماتوز نباید مصرف شود.

1 ـ این دارو بندرت ممکن استموجب بروز حساسیت به نور شود. 2 ـ دوکسی سیکلین در بیماران مبتلا بهعیب کار کلیه باید با احتیاط فراوانمصرف شود.

تهوع، استفراغ، اسهال،عفونت ثانویه ناشی ازمیکروارگانیسمهای مقاوم و بندرتواکنشهای آلرژیک با مصرف این داروگزارش شده است. سردرد و اختلالاتبینایی ممکن است نشانه افزایش فشارداخل جمجمه باشند.

1 - در صورت ناراحتیگوارشی، دوکسی سیکلین را میتوان باغذا یا شیر مصرف کرد. 2 ـ بیمار نباید به مدت طولانی در معرضنور آفتاب یا لامپهای دارای اشعه ماوراءبنفش قرار گیرد. 3 ـ کپسول دوکسی سیکلین را باید بهطورکامل با مقدار زیادی آب همراه با غذا درحال نشسته یا ایستاده بلعید و به مدتحداقل 30 دقیقه پس از مصرف از درازکشیدن خودداری نمود. 4 ـ از مصرف همزمان داروی آنتی اسید،مکملهای حاوی کلسیم و آهن، ملینهایحاوی منیزیم و سدیم بیکربنات طی 3 ـ 1ساعت پس از مصرف تتراسیکلینها بایدخودداری نمود. 5 ـ در صورت بروز سرگیجه یا منگی بایداحتیاط نمود.

بزرگسالان: در روز اول درمان 200میلیگرم هر 12 ساعت و سپس روزانه100 میلیگرم مصرف میشود. در درمانآکنه روزانه 50 میلیگرم به مدت 12 ـ 6روز یا بیشتر مصرف میشود. کودکان: در کودکان با وزن 45 کیلوگرم وکمتر، روز اول 2/2mg/kg هر 12 ساعت وسپس 4/4mg/kg ـ 2/2 یکبار در روزمصرف میشود.

مصرف همزمان ایندارو با آنتیاسیدها جذب آن را کاهشمیدهد. جذب خوراکی املاح آهن وتتراسیکلینها در صورت مصرف همزماندو دارو کاهش مییابد. سوکرالفات جذبخوراکی تتراسیکلینها را کاهش میدهد.تتراسیکلینها در صورت مصرف همزمانبا داروهای خوراکی جلوگیری کننده ازبارداری، اثر این داروها را ممکن استکاهش دهند. متابولیسم دوکسی سیکلیندر صورت مصرف همزمان با داروهایضد صرع (کاربامازپین، فنوباربیتال،فنیتوئین و پیریمیدون) ممکن استافزایش و در نتیجه، غلظت سرمی این داروکاهش یابد.

Film Coated Tablet: 100mg (as Hyclate)