نفسیلین

NAFCILLIN SODIUM

نفسیلین در درمانعفونتهای ناشی از گونههایاستافیلوکوکسی که پنیسیلیناز تولیدمیکنند، مصرف میشود.

غلظت سرمی دارو 1 ـ 0/5ساعت پس از تزریق عضلانی به اوج خودمیرسد. نیمه عمر دارو 1/5 ـ 0/5 ساعتاست که در صورت عیب کار کلیه تا 2ساعت نیز ممکن است افزایش یابد. پیونداین دارو به پروتئینهای پلاسما زیادمیباشد. 70 ـ 60 درصد دارو نیز در کبدمتابولیزه میشود.

در صورت وجودسابقه آلرژیک به پنیسیلینها نبایدمصرف شود.

در بیماران دارای سابقه آلرژی وبیماران مبتلا به عیب کار کلیه، و سابقهبیماریهای گوارشی بویژه کولیت وابستهبه آنتی بیوتیک باید با احتیاط فراوانمصرف شود.

واکنشهای حساسیتیشامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنژیوادم،شوک آنافیلاکتیک در بیمارانی که دچارحساسیت مفرط میشوند، با مصرف ایندارو گزارش شده است.

1 ـ مخلوط کردن ایندارو با آمینوگلیکوزیدها توصیه نمیشود. 2 ـ در صورت بروز اسهال، بدون مشورتبا پزشک از مصرف هر گونه داروی ضداسهال باید خودداری نمود.

بزرگسالان: در درمان عفونتهایاستخوان و مفصل، اندوکاردیت باکتریایی،مننژیت باکتریایی و یریکاردیت باکتریایی،2 ـ 1/5 گرم هر 6 ـ 4 ساعت از راه وریدیتزریق میشود. در درمان سایر عفونتها،از راه عضلانی 500 میلی گرم هر 6 ـ 4ساعت و از راه وریدی 1/5 ـ 0/5 گرم هر 4ساعت (بر مبنای نفسیلین) تزریق میگردد. کودکان: در درمان مننژیت باکتریایی درنوزادان با وزن تا 2 کیلوگرم 50mg/kg ـ 25هر 12 ساعت در هفته اول زندگی و سپس50mg/kg هر 8 ساعت زندگی و در نوزادانبا وزن 2 کیلوگرم و بیشتر 50mg/kg هر 8ساعت در هفته اول زندگی و سپس50mg/kg هر 6 ساعت از راه عضلانی یاوریدی تزریق میگردد. در درمان سایرعفونتها، در نوزادان از راه عضلانی10mg/kg (بر مبنای نفسیلین) هر 12ساعت و از راه وریدی 20mg/kg ـ 10 (برمبنای نفسیلین) هر 4 ساعت تزریقمیشود. در شیرخواران و کودکان25mg/kg (بر مبنای نفسیلین) هر 12 ساعتاز راه عضلانی و mg/kg 20 ـ 10 (بر مبناینفسیلین) هر 4 ساعت از راه وریدی تزریقمیشود.

مصرف همزمان ایندارو با سایر داروهای سمی برای کبد،احتمال بروز مسمومیت کبدی را افزایشمیدهد. مصرف همزمان پنی سیلینها بامتوترکسات منجر به کاهش کلیرانسمتوترکسات و در نتیجه مسمومیت با ایندارو میشود.

For Injection: 500mg