افلوکساسین

OFLOXACIN

این دارو در درمانعفونتهای مجاری ادرار، مجاری تنفسیتحتانی، پوست و بافتهای نرم، سوزاکبدون عواقب و التهاب غیر گونوکوکی آلتتناسلی و گردن رحم مصرف میشود.

این دارو از راه خوراکیبخوبی جذب میشود، اما جذب آن درحضور غذا به تاخیر میافتد. پس از جذببهطور گسترده در اغلب بافتها و مایعاتبدن منتشر میشود. دفع این دارو عمدتاکلیوی است.

اوفلوکساسین از مشتقاتفلوروکینولونها و یک ترکیب باکتریسیداست که از طریق مهار آنزیم DNA ژیرازدوبارهسازی، ترجمه و ترمیم DNAباکتری را مهار میکند.

این دارو در کودکان ونوجوانان و نیز بیماران مبتلا به صرع یادارای سابقه ابتلا به صرع و بیماران باسابقه آلرژی به این دارو و ترکیبات مشابهنباید مصرف شود.

1 ـ مصرف این دارو در مواردزیر باید با احتیاط فراوان صورت گیرد:سابقه بیماری روانی، ابتلای بیمار بهدیابت، G6PD، عیب کار کبد یا کلیه. 2 ـ مشتقات کینولونها ممکن است موجببروز تشنج در بیماران دارای سابقه تشنجیا سایر بیماران شود.

عوارض جانبی شایعکینولونها عبارتند از تهوع، استفراغ، دردشکم، اسهال، سردرد، سرگیجه، اختلال درخواب، بثورات جلدی، خارش، تب،آنافیلاکسی، حساسیت به نور، افزایشاوره و کراتینین خون، اختلالات گذرا درآنزیمهای کبد و بیلی روبین، درد عضلاتو مفاصل، اختلالات خونی و تغییر درغلظت پروترومبین.

1 ـ بیمار باید از قرارگرفتن در معرض نور شدید آفتابخودداری کند. 2 ـ این دارو باید با مقدار کافی آب مصرفشود و در طول درمان نیز بیمار بایدمایعات کافی بنوشد. همچنین، از قلیاییکردن بیش از حد ادرار باید پرهیز کرد،چرا که خطر بروز کریستالوری با این دارووجود دارد. 3 ـ در طول مدت مصرف این دارو درانجام کارهایی که به مهارت نیاز دارند،(بهویژه رانندگی) باید احتیاط کرد. 4 ـ این دارو را باید با معده خالی مصرفکرد. 5 ـ در صورت بروز هرگونه واکنشروانی، نورولوژیک یا حساسیت مفرط بهمصرف اولین دوز دارو، مصرف آن راباید قطع کرد.

اوفلوکساسین در درمانعفونتهای مجاری ادرار به مقدار400mg/day ـ 200 ترجیحا هر روز صبحمصرف میشود که این مقدار در صورتلزوم در عفونتهای مجاری فوقانی ادرار تا400 میلیگرم دو بار در روز افزایشمییابد. مقدار مصرف این دارو در درمانعفونتهای مجاری تنفسی تحتانی400mg/day ترجیحا هر روز صبحمیباشد که این مقدار در صورت لزوم تا400 میلیگرم دو بار در روز قابل افزایشخواهد بود. این دارو به مقدار 400میلیگرم دو بار در روز در درمانعفونتهای پوست و بافتهای نرم مصرفمیشود. اوفلوکساسین در درمان سوزاکبدون عواقب 400 میلیگرم در یک نوبتمصرف میشود. این مقدار در درمانالتهاب غیرگونوکوکی آلت تناسلی و گردنرحم 400 میلی گرم یکبار در روز یا درمقادیر منقسم میباشد.

در صورت مصرفکینولونها با داروهای ضد التهابغیراستروئیدی خطر بروز تشنج ممکناست افزایش یابد. داروهای آنتیاسید ومواد جاذب جذب این دارو را کاهشمیدهند. کینولونها اثر ضد دیابتداروهای سولفونیل اوره، وارفارین وبروموکریپتین را افزایش میدهند. سمیتکلیوی سیکلوسپورین توسط این داروهاافزایش مییابد. جذب اوفلوکساین درصورت مصرف همزمان با املاح آهنکاهش مییابد.

Scored Tablet: 100mg, 200mg