دگزامتازون

DEXAMETHASONE Drop

دگزامتازون در درمانحالتهای التهابی و آلرژیک چشم و گوشکه به کورتیکواستروئیدها پاسخ میدهند،استفاده میشود.

از طریق زلالیه، قرنیه،عنبیه، مشیمیه، جسم مژگانی و شبکیهجذب میشود.

در غلظتهای بالای موضعیکورتیکواستروئیدها اثر مستقیم بر رویغشاء دارند. کورتیکواستروئیدها،اگزودای سلولی و فیبرینی و انفیلتراسیونبافتی را کاهش میدهند. ممانعت از فعالیتتشکیل کلاژن و بافت همبند، تأخیر درتولید مجدد سلولهای اپیتلیال، کاهشتشکیل عروق جدید پس از التهاب و کاهشنفوذپذیری مویرگهای متورم از دیگراثرات این دارو میباشد.

این دارو در بیماریهایقارچی چشم و گوش، التهاب حاد قرینهناشی از تبخال، سوراخ شدن پرده گوش،سل چشمی یا گوشی و بیماری ویروسیدر مرحله عفونی حاد نباید مصرف شود.

1 ـ در کسانی که مبتلا به آبمروارید، گلوکوم مزمن با زاویه باز یاسابقه آن، التهاب گوش میانی (بهخصوصدر کودکان)، و سایر عفونتهای قرنیه وملتحمه چشم یا گوش هستند، این دارو بایدبا احتیاط مصرف شود.

تاری دید، درد چشم،سردرد و مشاهده هالههای نورانی دراطراف چراغها، پایین افتادن پلکها وبزرگ شدن غیرعادی چشم، سوزش وآبریزش از عوارض جانبی دارو هستند.

1 ـ اگر پس از 5-7 روزبهبودی حاصل نشد و یا وضع چشم یاگوش بدتر شد به پزشک مراجعه شود. 2 ـ در صورت استفاده دارو در گوشمیتوان آن را بهطور مستقیم در گوشریخت و یا توسط گاز آغشته با دارو و یافتیله پنبهای در سوراخ گوش گذاشت. اینفتیله را هر 12-24 ساعت یکبار بایدتعویض نمود.

یک قطره، هر 3-4 بار درروز در ملتحمه چکانده میشود. دربیماریهای شدید، درمان با 1-2 قطره هریک ساعت شروع شده و بهتدریج درصورت تخفیف التهاب، مقدار مصرف داروکاهش مییابد.

Drops 0.1%