آتروپین چشمی

ATROPINE SULFATE (Ophthalmic)

آتروپین بهعنوان فلجکنندهجسم مژگانی برای اندازهگیری عیبهایانکساری در کودکان بهکار میرود. ایندارو همچنین جهت درمان التهاب مجموعهعنبیه، جسم مژگانی و مشیمیه و برایایجاد گشادی مردمک چشم تجویزمیشود تا چسبندگی جسم مژگانی بهکپسول عدسی را برطرف کرده یا از بروزمشکلات ناشی از این بیماری جلوگیریگردد.

مدت اثر این دارو طولانیاست و ممکن است تا 14 روز بعد ازمصرف دارو باقی بماند.

آتروپین یک دارویموسکارینی است که از پاسخ عضلاتاسفنکتر به عنبیه و عضلات تطابقی جسممژگانی به تحریک استیل کولین، جلوگیریو باعث گشادشدن مردمک چشم و فلجتطابق چشم (فلج جسم مژگانی) میشود.

1 ـ بیماران سالخورده نسبت بهآتروپین حساسیت بیشتری دارند واحتمال بروز واکنشهای سیستمیک درآنها بیشتر است. 2 ـ در بیماران مبتلا به گلوکوم اولیه یابیمارانی که زمینه پیدایش گلوکوم با زاویهبسته در آنها وجود دارد، با احتیاط فراوانتجویز شود.

افزایش حساسیت چشم بهنور و تحریک چشم از عوارض این دارواست.

1 ـ این دارو ممکن است تاری دید یا حساسیت به نور ایجادکند. 2 ـ برای جلوگیری از جذب سیستمیک، درموقع مصرف قطره آتروپین و تا 1-2دقیقه بعد از آن، انگشت خود را رویمجرای اشکی (گوشه داخلی چشم) فشاردهید.

بزرگسالان: در التهاب مجموعه عنبیه،جسم مژگانی و مشیمیه 0/3-0/5سانتیمتر از پماد یک درصد یا یک قطره ازمحلول یک درصد 1-3 بار در روز بر رویملتحمه مصرف میشود. در درمان چسبندگی جسم مژگانی بهکپسول عدسی، در فواصل زمانی 5دقیقهای، هر بار یک یا دو قطره از محلولیک درصد آتروپین و یک قطره از محلولفنیلافرین به تناوب در چشم چکاندهمیشود. بهعنوان گشادکننده مردمک قبلاز عمل جراحی چشم، یک قطره از محلولیک درصد آتروپین و یک قطره از محلولفنیلافرین در چشم چکانده میشود و بعداز عمل جراحی یک یا دو قطره 1-3 بار درروز در چشم چکانده میشود. کودکان: بهعنوان فلجکننده جسم مژگانیبهمنظور تعیین انکسار نور در چشم 0/3سانتیمتر از پماد 3 بار در روز برای 1-3روز قبل از معاینه چشم مصرف میشود.در درمان التهاب مجموعه عنبیه، جسممژگانی و مشیمیه یا بهعنوان گشادکنندهمردمک بعد از جراحی 0/3-0/5 سانتیمتراز پماد یک درصد 1-3 بار در روز بر رویملتحمه مالیده میشود. در کودکان پنج سال و بزرگتر، برای تعیینعیب انکسار در چشم، یک قطره از محلولنیم یا یک درصد سه بار در روز بهمدت1-3 روز در چشم چکانده میشود. درالتهاب مجموعه عنبیه، جسم مژگانی ومشیمیه، یک قطره از محلول نیم یا یکدرصد 1-3 بار در روز مصرف میشود.بهعنوان گشادکننده مردمک چشم بعد ازعمل جراحی، یک قطره از محلول نیمدرصد 1-3 بار در روز مصرف میشود.

آتروپین ممکن است بااثر ضدگلوکوم پیلوکارپین تداخل کند. این دارو هم میتواند اثر گشادکنندهمردمک آتروپین را خنثی کند. در صورتمصرف همزمان آتروپین با مهارکنندههایکولین استراز چشمی، ممکن است اثرضدگلوکوم و تنگکننده مردمک چشم اینداروها خنثی شود.

Drops: 0.5%, 1% Ointment: 1%