واکسن مننگوکوکال

MENINGOCOCCAL (A+C) VACCINE

این واکسن برای ایجاد ایمنیفعال بر علیه عفونتهای NeisseriaMeningitidis (مننژیت، سپتیسمی) درافراد با سن بیش از 2 سال که در نواحیاپیدمیک و آندمیک زندگی میکنند، افرادیکه با بیماران مبتلا به بیماری مننگوککیتماس دارند (همراه پیشگیری مناسب باآنتی بیوتیکها); کارکنان پزشکی وآزمایشگاهی که احتمال تماس باعاملبیماریزا برای آنها وجود دارد، مسافرینیکه قصد عزیمت به نواحی آلوده را دارند;بیماران دارای نقص در جزء انتهائیکمپلمان و بیماران فاقد طحال فعال مصرفمیشود.

این واکسن حاوی پلیساکاریدهای Neisseria Meningitidisگروههای AوC است و باعث تحریکسیستم ایمنی برای تولید پادتنهایضدمننگوککی Aو Cدر انسان میشود. فارماکوکنتیک: تزریق واکسن ترکیبی باعثافزایش پادتنهای ضدمننگوککی بمیزان 4برابر در 95% افراد میشود. مصونیت10-14 روز بعد از واکسیناسیون ایجادمیشود و برای مدت 3 سال باقی میماند،اگرچه سطوح پادتنهای مربوطه در طیاین مدت بطور قابل ملاحضهای کاهشمییابد.

در صورت بارداری،ابتلا به بیماریهای حاد و حساسیت به هریک از اجزاء واکسن نباید مصرف شود.

1 ـ در بیماران تحت درمان باداروهای کاهنده سیستم ایمنی این واکسنممکن است قادر به ایجاد پاسخ ایمنیمناسب نباشد. 2 ـ این فرآورده برایاستفاده در کودکان باسن کمتر از 2 سال توصیه نمیشود.

واکنشهای سیستمیکشامل سردرد، ناخوشی، تب، لرز،آدنوپاتی زیر بغل میباشند و درد، قرمزیو تورم در ناحیه تزریق واکنشهایموضعی نسبت به این واکسن هستند.

1 ـ تزریق واکسن ممکناست در همه افراد مصونیت ایجاد نکند. 2 ـ واکسن را باید دردمای 2-8 درجهسانتیگراد و بدور از نور نگهداری کرد.فقط از محلول همراه واکسن برای رقیقکردن باید استفاده کرد و آنقدر تکان دادهشود تا پودر واکسن کاملا حل شود. درصورت عدم مصرف بعد از 5 روز باید آنرا دور ریخت.

از راه زیرجلدی تزریق شودو بدلیل نامشخص بودن بی ضرری و تاثیراین واکسن، از تزریق داخل پوستی و داخلوریدی خودداری شود. مقدار لازم برایمصونیت، تزریق زیرجلدی 0/5 میلیلیتراز واکسن میباشد.

Powder for Injection: for 0.5 ml single dose