واکسن آنفولانزا

INFLUENZA VACCINE

این واکسن فقط برای ایجادایمنی فعال (تولید پادتن) بر علیه آنتیژنهای ویروس آنفلونزا که در واکسنموجود است، مصرف میشود. تزریقواکسن برای افراد باسن بیشتر از 6 ماه کهبدلیل سن و شرایط پزشکی در معرضخطر ابتلا به آنفلونزا هستند، توصیهمیشود. همچنین برای سالمندان با بیش از65 سال سن، کارکنان خانه سالمندان یاکارکنان بهداشتی و درمانی که با بیمارانمزمن سروکار دارند، کودکان وبزرگسالان مبتلا به بیماریهای مزمن،کودکان تحت درمان طولانی مدت باآسپیرین، زنان باردار که سه ماهه دوم وسوم بارداری آنها در فصل آنفلونزا واقعمیگردد توصیه میشود.

واکسن آنفلونزا، آنتیژنهایتهیه شده از سه سویه مختلف ویروسهایغیرفعال آنفلونزا میباشد که باعثپادتنهای خاصی میشود. مصونیت فقطدرمقابل آن سویههائی از ویروس ایجادمیشود که مشابهت نزدیکی با سویه هایموجود در واکسن داشته باشند. فارماکوکنتیک: مصونیت تقریبا 14 روز بعداز تزریق واکسن ایجاد میشود و برای 6ماه تا یک سال باقی میماند.

در صورت وجودحساسیت نسبت به تخم مرغ (در موردواکسنهائی که از مایع آمبریونیک جوجهمرغ تهیه شدهاند)، حساسیت نسبت به هریک از اجزا واکسن، سابقه سندرمGuillen-Barre، سابقه عوارض عصبی بعداز تجویز واکسنها، بیماری حاد تنفسی وعفونت حاد نباید مصرف شود.

1 ـ بیماران مبتلا به نقص ایمنیاعم از مادرزادی یا به علت بیماری (عفونت HIV) یا ناشی از درمان(گلوکوکورتیکوئیدها، داروهایسایتوتوکسیک یا پرتودرمانی در بیمارانسرطانی) ممکن است پاسخ کمتری دهند.

عوارض جانبی واکسنآنفلونزا عموما در بزرگسالان اهمیتنداشته و احتمال بروز آنها کم است.اختلالات عصبی (مثل آنسفالوپاتی، فلجنسبی عصب صورت و التهاب عصببینائی)، درد در محل تزریق، تب، دردعضلانی و احساس ناخوشی از عوارضجانبی واکسن آنفلونزا میباشد. بدلیلوجود مقادیر خیلی کم پروتئینهای تخممرغ در واکسن های جدید، واکنشهایحساسیتی بندرت اتفاق میافتد.

1 ـ بدلیل احتمال بروزتب بعد از واکسن آنفلونزا، سابقه تشنجناشی از تب بررسی شود و از تزریقواکسن در افراد مبتلا به تب حاد خودداریشود. 2 ـ واکسیناسیون آنفلونزا همزمان باتزریق سایر واکسنها (در محلهایمتفاوت) بلامانع است. 3 ـ تزریق واکسن ممکن است در همه افرادمصونیت ایجاد نکند. 4 ـ فقط داخل عضلانی و ترجیحا در عضلهدلتوئید برای بزرگسالان و عضله رانبرای کودکان تزریق شود. تزریق درعضله سرینی باعث کاهش پاسخ ایمنیمیشود. 5 ـ واکسن آنفلونزا باید دردمای 2-8درجه سانتیگراد و بدور از نور نگهداریشود. از انجماد واکسن جلوگیری شود. 6 ـ قبل از تزریق ویال واکسن را باید خوبتکان داد. در صورت انجماد یا مشاهدهتغییر رنگ یا وجود ذرات در ویال، باید ازتزریق واکسن خودداری کرد.

برای کودکان با سن کمتر از9 سال که قبلا واکسینه نشدهاند باید طی دونوبت (به فاصله بیشتر از یکماه) و هر نوبت0/5 میلیلیتر از واکسن (حاویآنتیژنهای سطحی یا اجزای ویروس)تزریق شود. در خردسالان با سن بین6-35 ماه مقدار 0/25 میلیلیتر باید تزریقشود. در کودکان با سن کمتر از 12 سال ازتزریق واکسن حاوی ویروس کاملخودداری شود. در افراد با سن بیش از 12سال تزریق یک نوبت واکسن کافی است.واکسیناسیون باید سالانه و در زمانشیوع عفونت آنفلونزا انجام گردد.

Injection: 5ml Vials