دیفتریا تتانوس توکسوئید

DIPHTHERIA & TETANUS TOXOID (Td)

این فرآورده برای ایجادایمنی فعال بر علیه بیماری کزاز و دیفتریمصرف میشود. استفاده از این فرآوردهبرای ایجاد مصونیت در افراد با سن بیشاز 7 سال نسبت به واکسن DTP ارجحیتدارد.

این فرآورده حاویتوکسوئیدهای کزاز و دیفتری میباشد وتولید پادتنهای ضد سموم کزاز و دیفتریرا موجب میشود. ایمنسازی مناسب باتوکسوئید دیفتری حداقل 10 سال مصونیتایجاد میکند.

این فرآورده نباید برایافراد با سن کمتر از 7 سال مصرف شود.همچنین در صورت حساسیت نسبت بهیکی از اجزاء فرآورده، هرگونه عفونت حادیا بیماری همراه با تب ، سابقه عوارضنورولوژیک و حساسیتی متعاقب تزریقاین فرآورده، اختلالات انعقادی یا کاهشتعداد پلاکتها و در هنگام شیوعپولیومیلیت از موارد منع مصرف اینتوکسوئید میباشند.

1 ـ برای کسانی که به آلومینیمحساسیت دارند، باید از توکسوئید مایعاستفاده شود. 2 ـ برای درمان بیماری کزاز یا پیشگیریفوری باید از پادزهرکزاز و ترجیحا ازپادتن انسانی ضد کزاز استفاده شود. برایدرمان بیماری دیفتری یا پیشگیری فوریباید پادزهردیفتری مصرف شود. 3 ـ واکسن DTP برای ایمنسازی دربیشتر کودکان تا سن 7 سالگی وتوکسوئید تتانوس و دیفتری (Td) برایایمنسازی در بزرگسالان ترجیح دادهمیشود.

عوارض جانبی شایع اینتوکسوئید قرمزی، درد و تورم ملایم درناحیه تزریق (که برای چند روز باقیمیماند)، تب ملایم، لرز، ناخوشی،افزایشضربان قلب، کاهش فشار خون، دردعمومی، حساسیت و واکنش آرتوسمیباشند.

1 ـ باوجود احتمالکاهش پاسخ ایمنی در بیماران مبتلا بهعفونت HIV(با علامت یا بدون علامت)،مصرف این فرآورده برای ایمنسازیتوصیه میشود.

واکسیناسیون اولیه: از سن 6-8 هفتگیدو نوبت 0/5 میلیلیتری (داخل عضلانی)به فاصله 4-8 هفته از یکدیگر و یک نوبتاضافی (0/5 میلیلیتر) 6-12 ماه بعد ازنوبت دوم تزریق شود. نوبت سوم قسمتمهم واکسیناسیون بوده بطوری که بدونآن واکسیناسیون ناقص میباشد. تزریقنوبت یادآوری هر 10 سال یکبار 0/5میلیلیتر میباشد و از تزریق آن بایدزودتر از 10 سال خودداری کرد. در صورت تماس با بیماری دیفتری،تزریق فوری یک نوبت یادآوری 0/5میلیلیتری ضرورت مییابد. اگر در فاصلهبین نوبت یادآوری و نوبت سومواکسیناسیون اولیه پیشگیری فوری کزازلازم شد، مقدار 0/5 میلیلیتر از توکسوئیدتک ظرفیتی کزاز باید تزریق شود.

داروهای کاهندهسیستم ایمنی و استروئیدها و پرتودرمانیباعث کاهش پاسخ ایمنی میگردد و دربیماران تحت درمان با این داروها ممکناست مصونیت ایجاد نشود.

Injection: 0.5, 5 , 10ml