دیفتریا تتانوس توکسوئید

DIPHTHERIA & TETANUS TOXOID (DT)

این فرآورده برای ایجادایمنی فعال بر علیه بیماری کزاز و دیفتریفقط در کودکان از 2 ماهه تا 7 سالهمصرف میشود. این فرآورده فقط بایدبرای کودکانی استفاده شود که برای آنهاواکسن سیاه سرفه (یا واکسن سهگانه)منع مصرف دارد.

این فرآورده حاویتوکسوئیدهای کزاز و دیفتری میباشد وتولید پادتنهای ضد سموم کزاز و دیفتریرا موجب میشود. ایمنسازی مناسب باتوکسوئید دیفتری حداقل 10 سالمصونیت ایجاد میکند.

این فرآورده نباید برایافراد باسن بیشاز 7سال مصرف شود.همچنین در صورت حساسیت نسبت بهیکی از اجزاء فراورده، هر گونه عفونت حادیا بیماری همراه با تب، سابقه عوارضنورولوژیک و حساسیتی متعاقب تزریقاین فرآورده، اختلالات انعقادی یا کاهشتعداد پلاکتها و درهنگام شیوعپولیومیلیت از این فرآورده نباید مصرفشود.

1 ـ برای کسانی که به آلومینیمحساسیت دارند، باید از توکسوئید مایعاستفاده شود. 2 ـ برای درمان بیماری کزاز یا پیشگیریفوری باید از پادزهرکزاز و ترجیحا از پادتن انسانی ضد کزاز استفاده شود. برای درمان بیماری دیفتری یاپیشگیری فوری باید پادزهردیفتریمصرف شود. 3 ـ واکسن DTP برای ایمنسازی دربیشتر کودکان تا سن 7 سالگی وتوکسوئید تتانوس و دیفتری (Td) برایایمنسازی در بزرگسالان ترجیح دادهمیشود.

عوارض جانبی شایع اینتوکسوئید قرمزی، درد و تورم ملایم درناحیه تزریق که برای چند روز باقیمیماند. تب ملایم، لرز، ناخوشی، خوابآلودگی، بیاشتهائی، تهوع و گریه مداوم،افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون،درد عمومی، حساسیت و واکنش آرتوسمی باشند.

از سن 6-8 هفتگی، سه نوبت0/5 میلیلیتر (داخل عضلانی) به فاصله4-8 هفته از یکدیگر و یک نوبت اضافی(0/5 میلیلیتر) 6-12 ماه بعد از نوبت سومتزریق شود. تزریق نوبت یادآوری هر 10 سال یکبار0/5 میلیلیتر توکسوئید Td(مخصوصبزرگسالان) میباشد و زودتر از 10 سالباید از تزریق آن خودداری کرد. درصورت تماس با بیماری دیفتری، تزریقفوری یک نوبت یادآوری 0/5 میلیلیتریضرورت مییابد. اگر در فاصله بین نوبتیادآوری و نوبت سوم واکسیناسیون اولیهپیشگیری فوری کزاز لازم شد، مقدار 0/5میلیلیتر از توکسوئید تک ظرفیتی کزازباید تزریق شود.

داروهای کاهندهسیستم ایمنی و استروئیدها و پرتودرمانیباعث کاهش پاسخ ایمنی میگردد و دربیماران تحت درمان با این داروها ممکناست مصونیت ایجاد نشود.

Injection: 0.5, 5 , 10ml