اینترفرون بتا -1 ب

INTERFERON BETA-1B

برای استفاده در بیمارانبستری مبتلا به نوع متناوب بیماریمولتیپل اسکلروزیس به منظور کاهشتناوب و وخامت این بیماری مصرفمیشود. این نوع بیماری با حملاتعودکننده اختلالات عصبی همراه بابهبودی کامل یا ناقص مشخص میشود.

با تزریق زیرجلدی غلظتسرمی این فرآورده بین 1-8 ساعت بعد ازتجویز به حداکثر میزان (40IU/ml) خودمیرسد. فراهمی زیستی از راه زیرجلدیمعادل 50% میباشد. نیمه عمر دارو بین 8 دقیقه تا 4/3 ساعت وحجم توزیع آن برابر 0/25-2/88L/kgمیباشد. تزریق داخل وریدی دارو 3 باردر هفته برای دو هفته باعث تجمع دارو درسرم بیماران نمیشود.

اینترفرون beta-1a و beta-1bمحصولات پروتئینی هستند که به منظورتزریق آماده شدهاند. اینترفرون beta-1bپروتئینی دارای 165 اسید آمینه ولی فاقدزنجیره جانبی کربوهیدرات موجود دراینترفرون انسانی میباشد. اینترفرون هاگروهی از پروتئینها یا گلیکوپروتئینهایطبیعی هستند که توسط سلولهایاوکاریوت و در پاسخ به عفونتهایویروسی یا سایر محرکهای بیولوژیکتولید میشوند. اینترفرون-بتا دارایخواص ضدویروس، ضدتکثیر و تنظیمکننده ایمنی میباشد. مکانیسم عمل آن دربیماری مولتیپل اسکلروزیس کاملامشخص نیست. اثبات شده است کهاینترفرون با اتصال به گیرنده های خودشدر سطح سلول بیان یک سری ازمحصولات ژنی را باعث میشود. اعتقاد براین است که این محصولات میانجیهایاعمال بیولوژیک اینترفرون-بتا میباشند.

حساسیت مفرط بهدارو، آلبومین انسانی یا هر یک از اجزاءفرآورده از موارد منع مصرف اینفرآورده میباشد.

1 ـ تاثیر و بی ضرری این دارودر درمان مولتیپل اسکلروزیس پیشروندهمزمن اثبات نشدهاست. 2 ـ بدلیل احتمال افزایش افسردگی وخودکشی، در بیماران مبتلا به افسردگیباید با احتیاط مصرف شود. اگر در بیماریافسردگی بیشتر شد، باید به قطع درمانتوجه داشت. 3 ـ در بیماران مبتلا به تشنج و برایبیماران قلبی این دارو باید با احتیاطمصرف شود.

واکنشهای موضعی درمحل تزریق، سردرد، تب، لرز، سینوزیت،علائم شبه آنفلونزا، درد عضلانی، اسهال،یبوست، استفراغ و عوارض عصبی ازعوارض جانبی عمده این دارو میباشند.

1 ـ نگهداری: تمام اوقاتاین فرآورده باید دردمای 2-8 درجهسانتیگراد نگهداری شود. در صورتآماده سازی باید فرآورده را در عرض 3ساعت استفاده کرد. 2 ـ آماده سازی: 1/2ml از محلول رقیقکننده بداخل ویال تزریق شود، به آهستگیویال چرخانیده شود تا دارو بطور کاملحل گردد. بعد از آماده سازی ویال حاویمحلول 0/25mg/ml میباشد. 3 ـ قبل از شروع درمان و همچنین بافواصلی در حین درمان انجام آزمایشاتذیل توصیه میشود: هموگلوبین، شمارشکامل و تمایزی گلبولهای سفید، آزمونهایفعالیت کبد. 4 ـ احتمال بروز علائم شبه آنفلونزا وجوددارد. این علائم شامل تب، لرز، دردعضلانی و تعریق میباشد. 5 ـ ممکن است حساسیت به نور در بیمارایجاد شود. لازم است اقدامات حفاظتی دراین مورد بعمل آید.

0/25mg معادل 8mIUیکروز در میان زیرجلدی تزریق شود.

Powder for injection: 0.3mg (9.6 mIU)