اینترفرون بتا -1 آ

INTERFERON BETA-1A

مولتیپل اسکلروزیس: برایدرمان اشکال عود کننده بیماری و کاهشمیزان پیشرفت ناتوانائی فیزیکی و کاهشتشدید بیماری مصرف میشود.

متعاقب تزریق مقدار15-75 میکروگرم تولید مارکرهای پاسخبیولوژیک (مثل نئوپترین و بتاـ2میکروگلوبولین) تحریک میشوند. سطوحاین مارکرها در طی 12 ساعت بعد ازتجویز به حداکثر میزان خود میرسد وبرای حداقل 4 روز بالا باقی میماند.حداکثر پاسخ بیولوژیک 48 ساعت بعد ازتجویز مشاهده خواهد شد.

اینترفرون beta-1a و beta-1bمحصولات پروتئینی هستند که از روشبازترکیبی حاصل و به منظور تزریق آمادهشدهاند. اینترفرون beta-1aگلیکوپروتئینیبا 166 اسید آمینه میباشد که از نظر توالیاسیدآمینهها با اینترفرون انسانی یکساناست. اینترفرونها گروهی از پروتئینها یاگلیکوپروتئینهای طبیعی هستند که توسطسلولهای اوکاریوت و در پاسخ بهعفونتهای ویروسی یا سایر محرکهایبیولوژیک تولید میشوند. اینترفرون-بتادارای خواص ضد ویروس، ضدتکثیر وتنظیم کننده ایمنی میباشد. مکانیسم عملآن در بیماری مولتیپل اسکلروزیس کاملامشخص نیست. اثبات شده است کهاینترفرون با اتصال به گیرنده های خودشدر سطح سلول بیان یک سری ازمحصولات ژنی را باعث میشود. اعتقاد بر این است که این محصولات میانجیهایاعمال بیولوژیک اینترفرون-بتا میباشند.

حساسیت مفرط بهدارو، آلبومین انسانی یا هر یک از اجزاءفرآورده از موارد منع مصرف اینفرآورده میباشد.

1 ـ تاثیر و بی ضرری این دارودر درمان مولتیپل اسکلروزیس پیشروندهمزمن اثباتنشده است. 2 ـ بدلیل احتمال افزایش افسردگی وخودکشی، در بیماران مبتلا به افسردگیباید با احتیاط مصرف شود. اگر در بیماریافسردگی بیشتر شد، باید به قطع درمانتوجه داشت. 3 ـ در بیماران مبتلا به تشنج و برایبیماران قلبی این دارو باید با احتیاطمصرف شود.

سردرد، تب، علائم شبهآنفلونزا، عفونت مجاری تنفسی، دردعضلانی و تهوع از عوارض جانبی عمدهاین دارو میباشند.

1 ـ این فرآورده بایددردمای 2-8 درجه سانتیگراد نگهداریشود. در صورت عدم وجود یخچال،اینترفرون beta-1a را برای مدت 30 روزمیتوان در درجه حرارت 25 درجهسانتیگراد نگهداری نمود. در صورت آمادهسازی هرچه سریعتر و در عرض 6 ساعت(نگهداری دردمای 2-8 درجه سانتیگراد)مصرف شود. 2 ـ قبل از شروع درمان و همچنین بافواصلی در حین درمان انجام آزمایشاتذیل توصیه میشود: هموگلوبین، شمارشکامل و تمایزی گلبولهای سفید، شمارشپلاکتها و آزماشات بیوشیمیائی خون مثلآزمونهای فعالیت کبد. 3 ـ احتمال بروز علائم شبه آنفلونزا وجوددارد. این علائم شامل تب، لرز،دردعضلانی، تعریق میباشند. 4 ـ ممکن است حساسیت به نور در بیمارایجاد شود. لازم است اقدامات حفاظتی دراین مورد بعمل آید.

1/1 میلیلیتر از محلول رقیقکننده را باید به اینترفرون beta-1a افزود وبارامی چرخاند تا فرآورده بطور کامل حلشود. برای درمان مولتیپل اسکلروزیسباید مقدار 30 میکروگرم هر هفته یکبارداخل عضلانی تزریق شود.

Powder for injection: 33mcg (6.6million IU)