ایمونوگلوبولین وریدی

IMMUNE GLOBULIN INTRAVENOUS (IGIV)

این دارو در درمان بیمارانمبتلا به نقص سیستم ایمنی، پوپورایترومبوسیتوپنیک با منشاء ناشناخته،لوسمی لنفوسیتیک مزمن سلولهای B،سندرم کاواساکی، جلوگیری از عفونتHIV در کودکان و در پیوند مغز استخوانبه منظور جلوگیری از عفونتهایسیستمیک مصرف میشود.

این فرآورده باعث ایجادسطوح پادتنهای وسیعی میشود. فارماکوکنتیک: 5 ـ 2 روز بعد از تزریقعضلانی سطوح سرمی لازم از پادتنهاایجاد میشود و نیمه عمر آنها حدود 3 هفتهاست.

برای افراد با سابقهواکنشهای حساسیتی یا واکنشهای شدیدسیستمیک نباید مصرف شود. اینفرآورده برای بیماران مبتلا به نقص منفرد IgAیا نقص انعقادییا کاهشتعداد پلاکتهانباید تجویز شود.

1 ـ سندرم مننژیت آسپتیک بعد از تزریق IGIV مخصوصا با مقدارمصرف بالا گزارش شده است. این سندرمکه از چند ساعت تا 2 روز بعد از تزریق IGIVشروع میشود، دارای علائمی مثلسردرد شدید، خواب آلودگی، تب، هراساز نور، حرکت دردناک چشمها، تهوع واستفراغ میباشد. 2 ـ IGIV میتواند باعث افت سریع فشارخون و علائم بالینی آنافیلاکسی شود.بروز این واکنشها به سرعت انفوزیونبستگی دارد. علائم حیاتی را باید بطورمداوم کنترل کرد و مراقب هر گونه علامتدر مدت انفوزیون بود. 3 ـ واکنشهای پیشرونده التهابی بیشتر دربیماران آگاماگلوبولینمی یاهیپوگاماگلوبولینمی شدید اتفاق میافتد کهبرای اولین بار تحت درمان باایمنوگلوبولینها قرار میگیرند یا 8 هفته ازآخرین تزریق ایمنوگلوبولین به آنهامیگذرد.

بروز عوارض جانبی بهسرعت انفوزیون بستگی دارد. تهوع،استفراغ، کرامپ های شکمی، لرز، افزایشدرجه حرارت بدن، افزایش ضربان قلب،بثورات و قرمزی پوست، سردرد وسرگیجه از عوارض عمده IGIVمیباشد.

1 ـ فقط باید از راه داخلوریدی تزریق شود. 2 ـ فرآورده باید در دمای اتاق و زیر 30درجه سانتیگراد نگهداری شود.

مقدار مناسب IGIV برایدرمان نقصان IgG بیماران، بر مبنای تامینسطح طبیعی (حداقل 2g/l) تعیین میگردد.مقدار 100-400mg/kg هر سه تا چهارهفته یکبار توصیه شده است، اگرچهبعضی از بیماران ممکن است تا میزان600mg/kg هر سه تا چهار هفته یکبار نیازداشته باشند. برای نوبت اول توصیهمیشود مقدار 200mg/kg با فواصلکوتاهتری تزریق شود و بعد مطابق فوقمصرف شود. در سایر موارد مصرف باید بهراهنماییهای ارائه شده توسط سازندگانفرآوردهها توجه شود.

بدلیل تداخل اثر باواکسنهای زنده ویروسی، تا سه ماه بعداز تزریق IGIV، باید از تجویز واکسنهایویروسی امتناع شود.

Injection: 1, 2.5, 5 , 10g