آنتی توکسین دیفتریا

DIPHTHERIA ANTITOXIN EQUINE

این فرآورده برای ایجادایمنی انتقالی و به منظور پیشگیری موقت یادرمان عفونت دیفتری مصرف میشود.هر بیمار با علائم بالینی دیفتری باید فورا وقبل از هر گونه آزمایش باکتری شناسیپادزهر دیفتری دریافت نماید.

این فرآورده حاوی موادخالص ضد سم دیفتری میباشد که بر علیهسم تولید شده توسط باکتری Corynebacterium diphtheriaبدستمیآید.

1 ـ قبلاز تزریق، تستحساسیتانجام شود. 2 ـ برای کنترل واکنشهای حساسیتی،اپینفرین 1000:1 باید در دسترس باشد. 3 ـ آزمون حساسیت: مقدار 0/2 میلیلیتراز محلول رقیق شده (10:1 برای افرادبدون سابقه و 100:1 برای افراد با سابقهآلرژی) از سرم طبیعی اسب یا پادزهر راباید زیرجلدی تزریق کرد. بعد از 30 دقیقهدر صورت عدم واکنش 0/2 میلی لیتر ازفرآورده رقیق نشده باید تزریق شود، درصورت عدم واکنش حساسیتی میتوانمقدار کافی از این پادزهر را مصرف کرد. 4 ـ بدلیل کوتاه بودن اثر این پادزهر(حداکثر 3 هفته) نباید از آن برای پیشگیریاستفاده شود. اگرچه میتوان برایکودکان واکسینه نشده و در معرض خطرابتلا استفاده کرد. در این صورت باید بهطور همزمان برای ایجاد ایمنی فعالتوکسوئید دیفتری نیز تزریق شود.

شوک آنافیلاکتیک، کاهشفشار خون، کهیر، اختلال تنفسی و بیماریسرمی از عوارض جانبی این دارو است.

1 ـ مقدار مورد نیازپادزهر باید در اسرع وقت تزریق شود. هرساعت تاخیر مقدار لازم را افزایش و اثراتمفید پادزهر را کاهش میدهد. 2 ـ برای شروع درمان نیازی به تائیدآزمایشگاهی نیست. درمان را تا کنترلتمامی علائم موضعی و عمومی یا تا موقعیکه عامل بیماریزای دیگری تشخیص دادهشود، باید ادامه داد. 3 ـ همزمان از آنتیبیوتیکهای مناسب وبه مقدار کامل درمانی استفاده شود. 4 ـ فرآورده را باید در دمای بین 2-8درجه سانتیگراد نگهداری و از انجماد آنجلوگیری کرد. قبل از تزریق آن را باید تا32-38 درجه سانتیگراد گرم کرد.

در صورت ابتلا حلق یاحنجره طی 48 ساعت، 20000-40000واحد و در ضایعات حلقی - بینی،40000-60000 واحد و در موارد بیماریگسترده برای بیش از 3 روز یا در بیمارانبا گردن متورم، 80000-120000 واحدباید داخل عضلانی تزریق شود. مقدارمصرف کودکان و بزرگسالان یکسانمیباشد. به منظور پیشگیری باید 50IU/kg بهصورت زیرجلدی یا داخل عضلانی تزریقکرد.

Injection: 10000IU/vial