متیل پردنیزولون

METHYL PREDNISOLONE

متیل پردنیزولون برایدرمان جایگزینی در نارسایی غده فوقکلیوی استفاده میشود. این دارو همچنیندر درمان علامتی اختلالات آلرژیک التهابیو در جهت سرکوب کردن سیستم ایمنیاستفاده میشود. متیل پردنیزولون درهایپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیه، ادممغزی و بیماریهای التهابی روماتیسمی نیزمؤثر است.

فراهمی زیستی دارو حدود90 ـ 80 درصد بوده و نیمه عمر آن 2-3ساعت میباشد. متیلپردنیزولون بطورعمده در کبد و مقادیری نیز در کلیه و بافتهابه متابولیتهای غیرفعال تبدیل میشود.

این دارو با عبور از غشاء سلولی به گیرندههای خود درسیتوپلاسم متصل شده و کمپلکس داروگیرنده وارد هسته سلولی میشود. اینکمپلکس با اتصال به نواحی خاصی ازDNA موجب تحریک روند رونویسیmRNA و بدنبال آن ساخت آنزیمهاییمیگردد که در نهایت مسئول اثراتسیستمیک کورتیکواستروئیدها میباشند.کورتیکو استروئیدها با جلوگیری از تجمعسلولهای التهابی در ناحیه التهاب، مهارفاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیمهای مسئولدر التهاب و مهار ساخت و آزاد شدنواسطههای شیمیایی التهاب اثرات ضدالتهابی خود را اعمال میکنند.

1 ـ به صورت تزریقداخل مفصلی در موارد جراحی ترمیمیمفاصل، اختلالات انعقادی خون، شکستگیداخل مفصلی، عفونت اطراف مفصل یاسابقه ابتلا به آن، پوکی استخوان اطرافمفصل به دلایلی غیر از آرتریت و مفصلناپایدار نباید مصرف شود. 2 ـ در پیشگیری از سندرم زجر تنفسینوزادان، در صورت وجود آمنیونیت،عفونت سیستمیک یا تب، عفونت با هرپس،عدم کفایت جفت و پارگی زودرس غشاءنیز نباید مصرف شود.

1 ـ استفاده طولانی مدت متیلپردنیزولون در کودکان میتواند منجر بهمهار رشد شود. 2 ـ بدنبال مصرف این دارو ممکن استآزمایشات بررسی عملکرد محورهیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ غده فوق کلیویدچار اختلال شود. 3 ـ در افراد مسن و بخصوص خانمهاییائسه، شانس ایجاد پوکی استخوان وافزایش فشار خون، بالا میرود. 4 ـ تجویز سریع داخل وریدی مقادیربالای این دارو، ممکن است موجب کولاپسقلبی ـ عروقی گردد. 5 ـ تجویز مقادیری از دارو که موجبتضعیف سیستم ایمنی میگردد، میتواندموجب کاهش پاسخ آنتی بادی سرم درهنگام تجویز همزمان واکسنهای حاویویروس زنده گردد.

درمان درازمدت با متیلپردنیزولون، بیمار را از جهت ابتلا بهبیماریهای عفونی مستعد میکند و ازطرفی علایم عفونت را نیز پنهان میسازد.مصرف مقادیر زیاد این دارو میتوانداختلالات روانی را تشدید کند. آب مروارید،تکرر ادرار، پرنوشی، قرحه گوارشی،علایم شبه کوشینگ، آکنه و افزایشفشارخون از عوارض جانبی دارو به شمارمیآیند.

1 ـ از قطع ناگهانیمصرف دارو بعد از استفاده طولانی (بیشاز 3 هفته) پرهیز شود. 2 ـ در طول درمان، مصرف سدیم بایستیمحدود شده و مصرف مکملهای حاویپتاسیم توصیه میشود. 3 ـ معاینات چشمپزشکی در طول درماندرازمدت، بطور مرتب باید انجام گیرد.

بزرگسالان: متیلپردنیزولون استاتبهصورت داخل صفاقی ـ داخل مفصلی یاتزریق در بافت نرم به میزان 80 ـ 40میلیگرم استفاده میشود. در صورت نیازاین مقدار در فواصل 1-5 هفته تکرار شود.مقدار مصرف شکل سوکسینات 10-40میلیگرم بصورت داخل عضلانی یا وریدیاست که در صورت نیاز تکرار میشود.مقدار شکل استات در تزریق عضلانی40-120 میلیگرم است که در صورت نیازهر روز تا 2 هفته قابل تکرار است. در موارد شدید مولتیپل اسکلروز مقدار،mg/day 176 به مدت یک هفته از شکلاستات و یا mg/day 160 از شکلسوکسینات مصرف میشود و سپس 71میلیگرم از استات و یا 64 میلیگرم ازسوکسینات یک روز در میان به مدت یکماه تزریق میشود. کودکان: در نارسائی غده فوق کلیه0/2mg/kg/day یا mg/m2/day 3/3 در 3مقدار منقسم mcg/kg 39-59 روزی یکبارتجویز میشود.

مصرف همزمان ایندارو با ریفامپین، داروهای ضد صرع مانندکاربامازپین، فنوباربیتال، فنیتوئین وپریمیدون موجب تسریع متابولیسممتیلپردنیزولون و کاهش اثر دارومیگردد. این دارو ممکن است باعث کاهشاثر داروهای پائینآورنده قند خون و یاداروهای کاهنده فشار خون گردد.

For Injection (As Sodium Succiuate):500mg Injection (As Acetate): 40 mg/ml