فلوسیتوزین

FLUCYTOSINE

فلوسیتوزین در درمانعفونتهای قارچی و مخمری سیستمیک،همراه با آمفوتریسین یا فلوکونازول دردرمان مننژیت کرپیتوکوکی، کاندیدیازشدید و سیستمیک ناشی از کاندیداآلبیکنس (اندوکاردیت، پنومونی، سپتیسمی و عفونتهای مجاری ادرار) و همراه باآمفوتریسین در درمان سایر عفونتهایطولانی مدت و شدید مصرف میشود.

این دارو بخوبی و بسرعتاز مجرای گوارش جذب میشود و پس ازجذب بهطور گسترده در تمام بدن منتشرمیگردد. غلظت سرمی دارو 2 ـ 1 ساعتپس از مصرف به اوج خود میرسد. نیمهعمر دارو 6 ـ 2/5 ساعت است که درصورت عیب کار کلیه ممکن است به 250 ـ 12 ساعت افزایش یابد. دفعفلوسیتوزین عمدتا کلیوی است.

فلوسیتوزین پس از نفوذ درسلولهای قارچی، به فلوئورواوراسیل کهیک آنتیمتابولیت است، تبدیل میشود. اینترکیب به نوبه خود در متابولیسمپیریمیدن وارد میگردد و بیوسنتزاسیدهای نوکلئیک و پروتئینها را مختلمیسازد.

1 ـ این دارو در موارد زیر باید بااحتیاط فراوان مصرف شود: عیب کار کبد و عیب کار کلیه (ممکن است بهکاهش مقدار مصرف و اندازهگیری غلظتخونی دارو نیاز باشد)، بیمارانسالخورده، اختلالهای خونی (از جملهضعف ـ مغز استخوان) و بیمارانی که قبلاتحت درمان با داروهای سیتوتوکسیک یاپرتو درمانی بودهاند. 2 ـ در طول مصرف این دارو، بهویژه درصورت ابتلای بیمار به عیب کار کلیه یااختلالهای خونی، ممکن است انجامآزمونهای کار کلیه و شمارش خونضروری باشد.

عوارض گزارش شده ناشیاز مصرف این دارو عبارتند از کم خونی،هپاتیت یا یرقان، واکنشهای حساسیتمفرط (شامل بثورات جلدی، قرمزی یاخارش)، کاهش گلبولهای سفید و پلاکتهایخون، اختلالهای گوارشی (شامل درد شکم،اسهال، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ)،اغتشاش شعور، توهم، افزایش حساسیتپوست به نور و اثرات CNS(شامل سرگیجهیا منگی، خوابآلودگی و سردرد).

1 ـ احتمال بروزواکنشهای ناشی از حساسیت پوست بهنور وجود دارد. از این رو بیمار نباید درمعرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. 2 ـ در صورت بروز سرگیجه، منگی یاخوابآلودگی باید احتیاط کرد.

بزرگسالان و کودکان: این دارو به مقدار37/5mg/kg ـ 12/5 هر 6 ساعت مصرفمیشود. در بیماران مبتلا به عیب کار کلیهمیتوان فواصل مصرف دارو را افزایش داد.

فلوسیتوزین ممکناست اثر سایر داروهای تضعیف کننده مغزاستخوان و پرتودرمانی را در کاهشفعالیت مغز استخوان تشدید نماید.

Scored Tablet: 500mg