سیپروترون کامپاند

CYPROTERONE COMPOUND

این دارو در درمان آکنهمقاوم به آنتیبیوتیکها درزنان و یا زنانیکه در ضمن درمان آکنه تمایل به استفادهاز داروهای ضد بارداری خوراکی نیزدارند بکار میرود. این دارو همچنین دردرمان پرمویی وابسته به آندروژن درخانمها بکار میرود.

این ترکیب دارای یک جزءآنتیآندروژنی (سیپروترون) و یک جزءاستروژنی (اتینیل استرادیول) میباشد.ضدیت با آثار آندروژنها موجب کاهشترشح سبوم و یا کاهش رشد موهامیگردد. فعالیت پروژستینی سیپروترونو اثر استروژنی اتینیلاسترادیول نیز درجلوگیری از بارداری موثر واقع میشود.

این ترکیب در صورتوجود اختلالات ترومبولیک یا سابقه آن ویا وجود هر نوع بیماری و حالات مرضیکه خطر بروز ترومبوز را افزایش میدهد،میگرن حاد، حملات گذرای ایسکمیکمغزی، بیماریهای کبدی و از جمله سندرمدوبین ـ جانسون و سندرم روتور، هپاتیت،پورفیری، آدنوم کبد، سنگهای صفراوی،متعاقب تخلیه مول هیدراتی فرم، سابقهکهیر، یرقان انسدادی، کارسینوم پستان یادستگاه تناسلی و خونریزیهای مهبل باعلت نامشخص نباید مصرف شود.

1 ـ مصرف این دارو توسط زنانسیگاری، بویژه افرادی بالاتر از 35 سال،خطر بروز بیماریهای شریانی را افزایشمیدهد. 2 ـ در مبتلایان به زیادی فشار خون و یاافراد چاق با احتیاط تجویز گردد. 3 ـ در صورت سابقه خانوادگی ابتلا بهبیماریهای شریانی در بستگان درجه یک زیر سن 45 سال و یا ابتلاء به وریدهای واریسی، افسردگی شدید،بیحرکت ماندن به مدت طولانی، کم خونیداسی شکل و بیماریهای التهابی رودهمانند بیماری کرون با احتیاط تجویز شود.

بدنبال مصرف داروعوارضی مانند تهوع، استفراغ، سردرد،درد و سفتی پستانها، تغییراتی در وزنبدن، تغییراتی در میل جنسی، افسردگی،کلوآسما، زیادی فشار خون، تحریکلنزهای تماسی، اختلال عملکرد کبد،تومورهای کبدی، کاهش حجم خونقاعدگی و لکهبینی در اوایل سیکل قاعدگیگزارش شده است.

در صورت فراموشکردن مصرف دارو در زمان معین، باید بهمحض بخاطر آوردن مصرف شود. درصورتیکه تاخیر در مصرف دارو بیش از12 ساعت باشد، بهتر است از مصرف آننوبت خودداری شود و ضمن ادامهمصرف بقیه قرصها، به روال قبلی از یکروش دیگر جلوگیری از بارداری نیزاستفاده شود.

شروع مصرف قرصها ازروز اول سیکل قاعدگی و روزانه یک قرصو به مدت 21 روز میباشد. در صورتنیاز، پس از یک فاصله درمانی 7 روزهمصرف بسته بعدی قرصها ادامه مییابد.دوره درمان گاه تا چند ماه طول میکشد.

مصرف همزمان ایندارو با ترکیبات القاء کننده فعالیتآنزیمهای کبدی مانند کاربامازپین،فنیتوئین، فنوباربیتال، پیریمیدون،گریزئوفولوین و ریفامپینها موجبتسریع متابولیسم این دارو و در نتیجهکاهش کارآیی درمانی آن میگردد.مصرف همزمان با برخی ازآنتیبیوتیکهای وسیعالطیف مانندآمپیسیلین باعث کاهش جذب مجدد اتینیل استرادیول از روده بزرگ و کاهش اثرات درمانی این دارو میگردد.

Tablet : Cyproterone Acetate 2 mg +Ethinylestradiol 35 mcg