برموکریپتین

BROMOCRIPTINE

برموکریپتین در کنترلبیماری پارکینسون (اما نه در کنترل علائمخارج هرمی ناشی از داروها) و اختلالاتغدد درون ریز مصرف میشود.

جذب دارو از دستگاهگوارش متغیر است. دارای نیمهعمر 3ساعت میباشد. در صفرا ترشح و از طریقمدفوع دفع میشود.

این دارو باتحریک مستقیمگیرندههای دوپامینی میتواند در کنترلپارکینسون مفید و مؤثر باشد.

این دارو در مواردحساسیت بهالکالوئیدهای ارگوت،توکسمی حاملگی و هیپرتانسیون پس اززایمان، بیماری روانی شدید و بیماریعروق کرونر نباید مصرف شود.

1 ـ این دارو، در بیماران دارایسابقه اختلالات روانی (بهخصوصاختلالات سایکوتیک) یا بیماری قلبیعروقی یا سندرم رینود، نارسایی کبدی یاکلیوی و پورفیری بااحتیاط مصرف شود. 2 ـ در چند روز اول درمان، اثر کاهندهفشارخون دارو، ممکن است در بعضی ازبیماران شدید باشد. 3 ـ در هنگام رانندگی و کار با ماشین آلاتیکه نیاز بههوشیاری دارند، احتیاط شود.

تهوع، استفراغ، یبوست،سردرد، گیجی، افت فشار خون وضعیتی،خوابآلودگی، اسپاسم عروق انگشتاندست و پا بهخصوص در بیماران گرفتارسندرم رینود، توهم، تحریکسایکوموتور، دیسکینزی، خشکی دهان،گرفتگی ساق پا، نشت مایع جنب و فیبروزاز عوارض جانبی دارو هستند.

1 ـ در طول مصرف داروبیمار ازنظر بزرگشدن هیپوفیزبهخصوص در طول حاملگی، باید بررسیشود. 2 ـ در خانمهای در سن باروری، سالییکبار و در خانمهای پس از سن یائسگی هرشش ماه یکبار دستگاه تولیدمثل موردبررسی و معاینه قرار گیرد. 3 ـ در طول مصرف این دارو از روشهایغیرهورمونی جلوگیری از حاملگیاستفاده شود چون قرصهای خوراکیممکن است باعث افزایش غلظت پرولاکتینگردند. 4 ـ در طول مصرف این دارو، بیمار از نظربروز فیبروز رتروپریتونئال، نارسایی کبدو کلیه باید زیرنظر قرار داشته باشد. 5 ـ در صورت بروز زیادی فشار خون،سردرد، مداوم و علائم سمیت CNS(تشنج،سردرد شدید، اختلالات روانی)، مصرفدارو فورا قطع شود. 6 ـ برای کاهش تحریکات گوارشی، داروباغذا میل شود.

هفته اول 1/25ـ1 میلیگرمهر شب، هفته دوم 2/5ـ2 میلیگرم هرشب،هفته سوم 2/5 میلیگرم دوبار در روز،هفته چهارم 2/5 میلیگرم سه بار در روز وسپس براساس پاسخ بیمار هر 14ـ3 روز،mg/day 2/5 بهمیزان مصرف اضافه شودتا حداکثر مقدارمصرف روزانه به 40ـ10میلیگرم برسد.

اریترومایسین باعثافزایش غلظت پلاسمایی برموکریپتینشده و احتمال سمیت آن را افزایش میدهد.داروهای مقلد سمپاتیک خطر سمیتبرموکریپتین را افزایش میدهند. بهدلیلتضعیف سیستم ایمنی از واکسیناسیونبیمار یا افراد خانواده وی با واکسنهایحاوی ویروسهای زنده اجتناب شود.

Scored Tablet: 2.5 mg