سیساپراید

CISAPRIDE

سیساپراید برای درمانعلائم و ضایعات ناشی از برگشتمحتویات معده به مری، بهبود عوارضناشی از رفع کندی تخلیه معده در اثردیابت، اسکلروز سیستمیک، نوروپاتیاعصاب خودکار و در درمان سوء هاضمهدیسپپسی تجویز میشود.

جذب این دارو سریع وکامل است. متابولیسم دارو کبدی و دفع آناز طریق کلیه و مدفوع میباشد.

این دارو موجب آزادشدناستیل کولین از اعصاب کولینرژیک دردستگاه گوارش میشود. بدین ترتیب، ایندارو فعالیت و انقباض عضلات اسفنکترتحتانی مری را افزایش میدهد و تخلیهمعده را تسریع میکند که در نتیجه زمانعبور محتویات روده کوتاه میشود.

این دارو در مواردی کهتحریک معدی ـ رودهای خطرناک باشد(مانند خونریزی، انسداد یا سوراخ شدتلوله گوارش) نباید مصرف شود.

1 ـ مقدار مصرف این دارو دربیماران مبتلا به عیب کار کلیه یا کبد درابتدای درمان باید نصف مقادیر معمولباشد. 2 ـ مصرف این دارو در بیمارانسالخورده یا مبتلا به اختلالات قلبی باید بااحتیاط صورت گیرد.

کرامپ شکمی و اسهال،افزایش دفعات دفع ادرار، سردرد، تشنج،تکرر ادرار، اثرات خارج هرمی، اختلال درعملکرد کبد و آریتمی بطنی از عوارضجانبی دارو هستند. تداخلهای داروئی: مصرف همزمانیکسری از داروها با سیساپراید خطر بروزآریتمی بطنی که ممکن است کشنده باشد،را افزایش میدهد. از اینرو مصرفهمزمان سیساپراید با مسدودکنندههایکانال کلسیم و داروهای آنتی هیستامینتوصیه نمیشود. همچنین اریترومایسین،فلوکونازول، کتوکونازول و مایکونازولاحتمالا از طریق مهار متابولیسم این دارو،غلظت پلاسمایی آن و خطر بروز آریتمی راافزایش میدهند. داروهای ضد درداوپیوئیدی و داروهای آنتی موسکارینیاثرات سیساپراید را خنثی میسازند. سیساپراید اثر داروهای ضد انعقادخوراکی را ممکن است افزایش دهد.

1 ـ در نارسایی کبد وکلیه مقدار مصرف دارو نصف شود. 2 ـ توصیه میشود که این دارو 15 دقیقهقبل از غذا و در موقع خواب (در موردعلائم شبانه) همراه با یک آب یا نوشیدنیدیگر مصرف گردد.

در ضایعات مخاطی ناشی ازبرگشت محتویات معده به مری 10میلیگرم 3-4 بار در روز یا 20 میلیگرمدو بار در روز (طول دوره درمان 12 هفته)مصرف میشود. درمان نگهدارندهعبارتست از 20 میلیگرم در موقع خواب یا10 میلیگرم 2 بار در روز (در صورتیکهضایعات خیلی شدید باشند 20 میلیگرمدوبار در روز، در صورتیکه کرامپهایشکمی شدید بروز کند مقدار 20 میلیگرمنصف و دفعات مصرف دو برابر میشود).در کندی تخلیه معده ناشی از دیابت،اسکلروز سیستمیک و نوروپاتی اعصابخودکار، 10 میلیگرم 3-4 بار در روز بهمدت 6 هفته مصرف میشود (در صورتلزوم میتوان طول دوره درمان را بیشترکرد). در درمان علائم سوء هاضمه 10میلیگرم 3 بار در روز (طول دوره درمانمعمولا 4 هفته) تجویز میشود.

Scored Tablet: 5 mg, 10 mg Suspension: 1 mg/ml