سالیسیلیک اسید

SALICYLIC ACID

اسید سالیسیلیک برایدرمان موضعی اختلالات هیپرکراتوتیکپوست، عفونتهای قارچی پوست بویژهتینهآ و آکنه ولگاریس، التهابات سبورهایپوست سر و همچنین درمان پسوریازیسبکار میرود.

اسید سالیسیلیک از طریق حلکردن ماده چسباننده بین سلولی کهپوستهها را در لایه شاخی به هم متصلمیکند پوسته ریزی را تسریع و در نتیجهباعث سست شدن کراتین میشود. این اثرکراتولیتیک دارو ممکن است باعث یک اثرضد قارچی نیز شود. اسید سالیسیلیکدارای اثر ضد عفونی کننده خفیف نیزمیباشد.

1 ـ در صورت وجود دیابت یابیماری عروق محیطی التهاب، تحریک یاعفونت پوست باید با احتیاط فراوان تجویزشود. 2 ـ از استعمال دارو روی پوست برهنه یاملتهب اجتناب گردد. 3 ـ در صورت درمان نواحی وسیعی ازبدن با دارو، خطر بروز مسمومیت باسالیسیلاتها وجود دارد. 4 ـ از مصرف دارو در بارداری و کودکانزیر 5 سال سن اجتناب شود.

تحریکات متوسط تا شدیدپوست که قبل از درمان وجود نداشتهاند وزخم یا سائیدگی پوست بویژه متعاقبمصرف فرآوردههای حاوی غلظت بالاییاز اسیدسالیسیلیک، و واکنشهایحساسیت بیش از حد از عوارض این داروهستند.

1 ـ از تماس دارو باچشمها و سایر غشاهای مخاطی بایداجتناب گردد. در صورت تماس، فوراموضع به مدت 15 دقیقه با آب شستشوداده شود. 2 ـ در صورت تماس دستها با فرآورده،دستها بلافاصله باید شسته شوند مگراینکه تحت درمان باشند. 3 ـ دارو روی صورت، نواحی تناسلی،بینی یا زگیل دهانی، زگیلهای مودار و خالهای مادرزادی بکار بردهنشود.

به عنوان سوزاننده وکراتولیتیک موضعی، هر روز یا یک روزدر میان محلول 12-50% روی پوستاستعمال میشود. برای درمان زگیلهامحلول موضعی 27ـ5% یک یا دو بار درروز روی پوست بکار میرود. برای درمانمیخچهها و پینهها محلول موضعی27ـ12% یک یا دو بار در روز روی پوستاستعمال میشود. برای درمان موضعیآکنه محلول موضعی 0/5-2% تا حد سه باردر روز روی پوست بکار میرود.

مصرف همزمانصابونهای ساینده طبی یا پاک کننده، سایرترکیبات موضعی ضد آکنه، ترکیباتحاوی الکل، صابونها با اثر خشک کنندگیقوی، ایزوترتینوئین، ترکیبات حاویعوامل پوسته ریز موضعی مثل بنزوئیلپراکسید، رزورسینول، سولفور یاترتینوئین با اسید سالیسیلیک، ممکن استموجب بروز اثر تجمعی تحریکی یا خشککننده شده و پوست را بیش از حد تحریکنماید.

Topical Solution : Salicylic Acid 16.7%+ Lactic Acid 16.7% + Collodion qs to100%