دی هیدرو کینون

HYDROQUINONE

هیدروکینون برای کاهشموقت زیادی رنگدانه پوست در مواردیمانند کک و مک، کلوآسما و ملاسما،لنتیگوی دوران پیری و سایر حالات زیادی ناخواسته رنگدانه ملانین مصرفمیشود. بعلاوه، از این دارو برای کاهش زیادی رنگدانه پوست ناشی ازحساسیت به نور همراه با التهاب ناشی از مصرف برخی از عطرها نیز استفادهمیشود.

هیدروکینون با مهاراکسیداسیون آنزیمی تیروزین و تضعیفسایر روندهای متابولیکی ملانوسیتهاباعث مهار تشکیل ملانین و موجب بیرنگشدن پوست میگردد.

1 ـ مصرف همزمان کرمهایمحافظ در برابر نور خورشید با این دارو ضروری میباشد زیرا حتی مقادیراندکی از نور خورشید نیز باعث باقینگهداشتن فعالیت ملانوسیتها میشود.لذا پوشانیدن ناحیه مورد نظر با لباس یا سایر روشها در طول درمان توصیهمیشود. 2 ـ این دارو نباید برای جلوگیری از آفتابسوختگی مصرف شود. 3 ـ در صورت بروز خارش، تاول یا التهاب شدید مصرف دارو توصیهنمیشود. 4 ـ در صورت عدم مشاهده اثرروشنکنندگی رنگ پوست تا دو ماه،مصرف دارو باید قطع گردد.

خشکی، التهاب خفیفجلدی و حساس شدن پوست از جملهسوزش، گزش و درماتیت تماسی بامصرف دارو گزارش شده است.

1 ـ دارو برای مصرفخارجی است و از تماس آن با چشمهااجتناب شود. 2 ـ محافظت در برابر نور خورشید ازضروریات درمان میباشد. 3 ـ این دارو روی پوست ملتهب یا صدمهدیده نباید مصرف شود. 4 ـ در صورت بروز تحریک یا بثوراتجلدی مصرف دارو قطع و به پزشک اطلاعداده شود.

بزرگسالان و کودکان با سن بیشتر از12 سال: لایه نازکی از کرم یا لوسیوندوبار در روز (صبح و شب) بر ناحیه موردنظر مالیده میشود. پس از دستیابی بهپاسخ مناسب، مصرف دارو فقط برحسبنیاز و برای حفظ بیرنگی حاصل از درمانادامه یابد.

Topical Cream : 2%