لوواستاتین

LOVASTATIN

لوواستاتین در مبتلایان بهافزایش کلسترول خون که به درمان بارعایت رژیم غذایی پاسخ کافی نمیدهند وبرای کم کردن سرعت پیشرفتآترواسکلروز عروق کرونر در افرادی کهبیماری عروق کرونر دارند و غلظتکلسترول پلاسمای آنها بالا باشد، تجویزمیشود.

لوواستاتین پس ازهیدرولیز در دستگاه گوارش به شکل فعالدر میآید. کمتر از نیمی از این دارو از راهخوراکی جذب میشود و در گذر اول از کبدبهطور وسیع متابولیزه میگردد. قسمتعمده دارو از طریق صفرا و کمی هم ازطریق ادرار دفع میشود.

این دارو با مهار آنزیمHMG-CoA ردوکتاز، ساخته شدنکلسترول را مهار میکند. این عمل موجبمیشود که گیرندههای LDL در سطحسلولهای کبدی افزایش یافته و LDLبیشتری از خون برداشت کنند و نهایتامیزان LDL خون کاهش یابد.

این دارو در بیماریفعال کبدی، و پورفیری نباید مصرف شود.

1 ـ قبل و در طول مصرف ایندارو، باید عملکرد کبد کنترل شود. 2 ـ در صورت وجود سابقه بیماری کبدی،دارو با احتیاط فراوان مصرف شود. 3 ـ در طول مدت مصرف و تا یک ماه بعد ازقطع مصرف این دارو، بیماران زن نبایدباردار شوند. 4 ـ در صورتی که غلظت خونی کرآتینفسفوکیناز (CPK) شدیدا افزایش پیدا کند یادر صورت بروز میوپاتی در بیمار،مصرف دارو باید قطع شود.

یبوست، نفخ، سردرد، تهوع،سوءهاضمه، درد شکم، اسهال، خستگی،بیخوابی، بثورات جلدی، رابدومیولیز،هپاتیت، افزایش غلظت کرآتین فسفوکینازو آنژیوادم از عوارض جانبی این داروهستند.

1 ـ بیمار باید آگاه باشدکه در طول مدت مصرف این دارو، بروزهر گونه درد عضلانی را به پزشک خوداطلاع دهد. 2 ـ مصرف این دارو همراه با غذا (معمولاشام) اثربخشی بیشتری دارد.

در شب اول درمان 10میلیگرم تجویز میشود و در شبهایبعدی تدریجا مقدار آن افزایش مییابد. درصورت نیاز در یک فاصله 8 ـ 6 هفتهایمقدار دارو را میتوان تا 80mg/dayافزایش داد.

این دارو اثر ضدانعقادی وارفارین را افزایش میدهد.مصرف همزمان این دارو باسیکلوسپورین موجب افزایش خطر بروزمیوپاتی میشود. مصرف همزمان ایندارو با اسید نیکوتینیک یا فیبراتها خطربروز عوارض جانبی (بخصوصرابدومیولیز) را افزایش میدهد.

Tablet : 20 mg