جمفیبروزیل

GEMFIBROZIL

این دارو در درمان زیادیچربی خون در بیمارانی که به درمان بارژیم غذایی پاسخ کافی نمیدهند، مصرفمیشود. این دارو همچنین برای پیشگیریاولیه از بیماری عروق کرونر قلب درمردان مسن مبتلا به زیادی چربی خونبهکار میرود.

این دارو از مجرای گوارشبخوبی جذب میشود. متابولیسم جمفیبروزیل کبدی است. نیمه عمر دارو پساز مصرف مقدار واحد، 1/5 ساعت و پس ازمصرف مقادیر متعدد، 1/3 ساعت است.زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت، 2 ـ 1ساعت است. اثر این دارو در کاهش غلظتVLDL پلاسما، پس از 5 ـ 2 روز شروعمیشود. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثرکاهش غلظت VLDL پلاسما 4 هفته است.دفع دارو عمدتا از کلیه است.

جم فیبروزیل از غلظتپلاسمایی تریگلیسرید (VLDL) کاسته وغلظت پلاسمایی HDL را افزایش میدهد.اگر چه این دارو ممکن است میزانکلسترول تام و لیپوپروتئین با دانسیته کم(LDL) را اندکی کاهش، ولی مصرف آن دربیماران با تریگلیسرید بالا همراه با زیادیچربی خون نوع IV، اغلب منجر به افزایشقابل توجه مقدار LDL میشود. این داروممکن است باعث مهار لیپولیز محیطی،کاهش برداشت کبدی اسیدهای چرب آزادو کاهش ساخت گلیسریدهای کبدی، مهارساخت آپولیپوپروتئین B که حامل VLDLاست و افزایش کلیرانس آن و در نتیجهکاهش ساخت VLDL گردد.

این دارو در بیمارانمبتلا به عیب کار کبد و سنگهای صفراوینباید مصرف شود.

1 ـ این دارو در بیماران مبتلا بهعیب کار کلیه باید با احتیاط فراوانمصرف شود. 2 ـ تعیین غلظت کلسترول و تری گلیسرید،شمارش کامل سلولهای خون و آزمونهایکار کبد، قبل از شروع درمان دراز مدتضروری است. 3 ـ اگر پس از سه ماه درمان، پاسخ کافیبدست نیاید یا نتایج حاصل از آزمونهایکار کبد، افزایش یا اختلال قابل توجهی رانشان دهند یا در صورت تشخیصسنگهای صفراوی و تشخیص یا حدسایجاد میوزیت، مصرف جم فیبروزیل بایدقطع شود. در این موارد، توصیه میشودبه منظور کاهش چربی خون از یک رژیمغذایی مناسب استفاده شود تا وضعیتبیمار تثبیت شود.

اختلالات گوارشی، بثوراتجلدی، درماتیت، خارش، کهیر، ضعفجنسی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، یرقانانسدادی، آنژیوادم، خیز حنجره،فیبریلاسیون دهلیزی، التهاب لوزالمعده،میاستنی گراو، رابدومیولیز، دردناک شدناندامهای انتهایی، میالژی همراه با افزایشدر کرآتین کیناز با مصرف این داروگزارش شده است.

1 ـ رعایت رژیم غذاییمناسب، بر درمان با دارو ارجحیت دارد. 2 ـ قبل از قطع مصرف دارو، تماس باپزشک ضروری است، زیرا غلظت چربیخون ممکن است به میزان قابل توجهیافزایش یابد.

در بزگسالان g/day 1/2 دردو مقدار منقسم، 30 دقیقه قبل از صبحانهو شام مصرف میشود.

مصرف همزمانداروهای ضد انعقاد خوراکی با جمفیبروزیل ممکن است اثر ضد انعقادی اینداروها را بهطور قابل توجهی افزایش دهد.مصرف همزمان لوواستاتین با جمفیبروزیل ممکن است با افزایش خطررابدومیولیز، افزایش قابل توجه در غلظتکرآتین کیناز و وجود میوگلوبین در ادرارکه منجر به نارسایی حاد کلیه میشود،همراه باشد.

Capsule : 300 mg