انالاپریل

ENALAPRIL MALEATE

این دارو در درمان زیادیاولیه فشارخون بهعنوان داروی کمکینارسایی احتقانی قلب، پیشگیری ازنارسایی علامتی قلبی و ایسکمی کرونر دربیماران مبتلا به اختلال عملکرد بطن چپ،مصرف میشود.

جذب گوارشی انالاپریلحدود 60 درصد است. این دارو پس ازمتابولیسم، به متابولیت فعال تبدیلمیشود. اثر دارو پس از یکساعت شروعمیشود و پس از 6 ـ 4 ساعت به اوج خودمیرسد. این دارو به میزان 60 درصد ازراه کلیه و 33 درصد از راه مدفوع دفعمیشود.

این دارو در بیماریکلیوی ـ عروقی و تنگی آئورت نبایدمصرف شود.

این دارو در موارد زیر باید بااحتیاط فراوان مصرف شود: سابقه آنژیوادم، زیادی پتاسیم خون، تنگیشریان کلیه، پیوند کلیه و عیب کار کلیه.

کاهش فشارخون،سرگیجه، سردرد، تهوع (و گاهی استفراغ)،کرامپ عضلانی، خشکی مداوم دهان،ناراحتی در گلو، تغییرات صدا و حسچشائی، التهاب مخاط دهان، سوء هاضمه،درد شکم، عیب کار کلیه، افزایش پتاسیمخون، آنژیوادم، کهیر، بثورات جلدی وحساسیت مفرط و اختلالات خونی بامصرف این دارو گزارش شده است.

1 ـ مصرف این داروحتی در صورت احساس بهبودی بایدادامه یابد. 2 ـ این دارو افزایش فشارخون را درماننمیکند، بلکه آن را کنترل مینماید. از اینرومصرف این دارو ممکن است تا آخر عمرضروری باشد. 3 ـ از مصرف سایر داروها، بخصوصداروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخهندارند، باید خودداری شود. 4 ـ طی مصرف این دارو، رعایت رژیمغذایی و محدودیت مصرف سدیم اهمیتدارد.

بزرگسالان: بهعنوان پایین آورندهفشارخون، ابتدا 5 میلیگرم یکبار در روزمصرف میشود که در صورت نیاز، پس از1 یا 2 هفته بر اساس پاسخ بیمار تنظیممیگردد. مقدار مصرف نگهدارنده mg/day40 ـ 10 بهصورت مقدار واحد یا در 2 مقدارمنقسم میباشد. برای بیمارانی که به علتدرمان قبلی با داروهای مدر، سدیم و آببدن آنها کاهش یافته، بیمارانی که درمان باداروهای مدر را ادامه میدهند یا بیمارانیکه نارسایی کلیوی دارند، مقدار اولیه 2/5میلیگرم باید تجویز شود. برای کنترلفشارخون این بیماران حداقل 2 ساعت پساز مصرف مقدار اولیه (و یک ساعت دیگرپس از تثبیت فشارخون) باید تحت نظارتباشند. در نارسایی احتقانی قلب، ابتدا مقدار 2/5میلیگرم یک یا دو بار در روز مصرفمیشود. سپس مقدار مصرف پس از 2 ـ 1هفته بر اساس پاسخ بالینی تنظیم میگردد.مقدار مصرف نگهدارنده mg/day 20 ـ 5است که بهصورت مقدار واحد یا در 2مقدار منقسم مصرف میشود. در اختلال عملکرد بطن چپ، 2/5 میلیگرم2 بار در روز تا حداکثر 20 mg/day برحسب تحمل بیمار مصرفمیشود. هنگام تجویز مقدار اولیه، بیمارباید به مدت حداقل 2 ساعت پس از مصرفدارو و یک ساعت دیگر پس از تثبیتفشارخون تحت نظارت باشد. بیشینه مقدار مصرف در بزرگسالان تاmg/day 40 است.

مصرف همزمان ایندارو با داروهای بیهوش کننده، اثر کاهندهفشارخون را افزایش میدهد. مصرفهمزمان این دارو با داروهای ضد التهابغیر استروئیدی ممکن است اثر پایینآورنده فشارخون انالاپریل را کاهش دادهو خطر نارسایی کلیه را افزایش یابد. درصورت مصرف همزمان این دارو باسیکلوسپورین، خطر بروز زیادی پتاسیمخون افزایش مییابد. در صورت مصرفهمزمان انالاپریل با داروهای مدرنگهدارنده پتاسیم و مکملهای پتاسیم،احتمال بروز زیادی پتاسیم خون وجوددارد. همچنین داروهای مدر ممکن استسبب افزایش اثر کاهنده فشارخونانالاپریل شوند. در صورت مصرفهمزمان لیتیم با انالاپریل، دفع لیتیم کاهشیافته و غلظت آن در پلاسما افزایشمییابد.

Tablet : 5 mg, 20 mg