کلوفیبرات

CLOFIBRATE

کلوفیبرات در درمان زیادیچربی خون در بیمارانی که به درمان بارژیم غذایی یا سایر روشها پاسخ کافیندادهاند، مصرف میشود.

این دارو از روده بهطورکامل و به آهستگی جذب میشود. پیوندکلوفیبرات به پروتئین بسیار زیاد است (96درصد). این دارو در کبد و مجرای گوارشمتابولیزه میشود. نیمه عمر دارو بامصرف مقدار واحد 25 ـ 6 ساعت میباشد.غلظت پلاسمایی VLDL طی 5 ـ 2 روز بعد ازمصرف دارو کاهش مییابد. زمان لازمبرای رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی 6 ـ 2ساعت و زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر3 هفته است. غلظت VLDL طی 3 هفته پساز قطع درمان به مقدار قبل از درمان بازمیگردد.

کلوفیبرات ممکن است ازطریق مهار بیوسنتز کلسترول، افزایشدفع استرولهای خنثی، افزایش کاتابولیسملیپوپروتئینهای با دانسیته کم و یا افزایشکلیرانس تری گلیسریدها (VLDL) از گردشخون، اثر خود را اعمال کند.

این دارو در عیب شدیدکار کلیه یا کبد، کاهش آلبومین خون،سیروز اولیه کبد، بیماری کیسه صفرا وسندرم نفروتیک نباید مصرف شود.

این دارو در بیماران مبتلا به عیبکار کلیه باید با احتیاط مصرف شود، زیراافزایش پیشرونده غلظت سرمی کرتینینممکن است منجر به بروز عوارض جانبی،بهویژه میوپاتی و رابدومیولیز شود.

عوارض گوارشی (از قبیلتهوع، بیاشتهایی، درد معده)، خارش،کهیر، کاهش توانایی جنسی، سردرد،سرگیجه، کسالت، ریزش مو، مسمومیتبافت عضلانی (همراه با میاستنی یا دردعضلانی) و سنگهای صفراوی با مصرفاین دارو گزارش شده است.

1 ـ در طول درمان، بایداز رژیم غذایی تجویز شده از سویپزشک، استفاده نمود. 2 ـ در طول مصرف دارو، بیمار باید تحتنظارت دقیق پزشک باشد. 3 ـ قبل از قطع مصرف دارو، باید با پزشکمشورت شود، زیرا ممکن است غلظتچربی در خون به میزان قابل توجهیافزایش یابد.

بهعنوان پایین آورنده چربیخون در بزرگسالان، g/day 2 ـ 1/5 در 4 ـ 2مقدار منقسم مصرف میشود.

مصرف همزمانداروهای ضد انعقاد خوراکی با کلوفیبراتممکن است بهطور قابل توجهی اثر ضدانعقادی این داروها را افزایش دهد.

Capsule : 500 mg