نیفیدیپین

NIFEDIPINE

نیفدیپین در درمان آنژین وکنترل زیادی فشارخون مصرف میشود.

نیفدیپین بهطور کامل وسریع از راه خوراکی جذب میشود و بهدلیل متابولیسم عبور اول از کبد، فراهمیزیستی آن 60 تا 75 درصد است. فراهمیزیستی این دارو در صورت عیب کار کبدافزایش مییابد. پیوند این دارو باپروتئینهای پلاسما بسیار زیاد است (98 ـ 92 درصد). نیمه عمر این دارو تقریبا 2ساعت است. اثر نیفدیپین خوراکی 20 دقیقهپس از مصرف شروع میشود. زمان لازمبرای رسیدن به اوج غلظت، با مصرفکپسول در حدود 60 ـ 30 دقیقه و با مصرفقرص 2 ـ 1 ساعت است. 80 درصد دارو ازراه کلیه بهصورت متابولیت و 20 درصد آناز طریق صفرا و مدفوع دفع میشود.

این دارو در شوککاردیوژنیک، تنگی پیشرفته آئورت وپورفیری نباید مصرف شود.

1 ـ مصرف دارو در صورتبروز درد ایسکمیک یا تشدید درد موجود،بلافاصله پس از شروع درمان، باید قطعشود. 2 ـ در موارد زیر، این دارو باید با احتیاطمصرف شود: اندوخته ضعیف قلب،نارسایی قلبی یا عیب شدید کار بطن چپ،کاهش شدید فشارخون و دیابت. 3 ـ در بیماران مبتلا به عیب کار کبد، کاهشمقدار مصرف دارو ممکن است ضروریباشد.

سردرد، برافروختگی،سرگیجه، بیحالی، تاکی کاردی، تپش سریعقلب، خیز، بثورات جلدی، تهوع، تکرر ادرار،درد چشم و هیپرپلازی لثه با مصرف ایندارو گزارش شده است.

1 ـ مصرف این داروحتی در صورت احساس بهبودی بایدادامه یابد. 2 ـ این دارو افزایش فشارخون را درماننمیکند، بلکه آن را کنترل مینماید. از اینرورو مصرف آن ممکن است تا آخر عمرضروری باشد. 3 ـ کاهش دفعات بروز درد قفسه سینهممکن است بیمار را تشویق به فعالیت بیشاز حد کند. بنابراین در مورد میزان تمریناتبدنی باید با پزشک مشورت شود. 4 ـ از مصرف سایر داروها، بخصوصداروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخهندارند، باید خودداری شود.

مقدار مصرف این دارو دردرمان آنژین و افزایش فشارخون دربزرگسالان، ابتدا 10 میلیگرم 3 بار در روزمیباشد که این مقدار را میتوان بر حسبنیاز و تحمل بیمار طی 14 ـ 7 روز افزایشداد. در مورد بیماران بستری در بیمارستانکه تحت مراقبت دقیق میباشند، میتوانمقدار مصرف دارو را هر 6 ـ 4 ساعت بهمیزان 10 میلیگرم افزایش داد تا نشانههایبیماری کنترل شود. بیشینه مقدار مصرف در صورتمصرف مقدار واحد تا 30 میلیگرم و مقدارمصرف تام این دارو تا mg/day 180 است.بر اساس شدت و میزان شیوع نشانههایبیماری، مقدار مصرف لازم دارو را میتوانطی 3 روز تعیین کرد، البته به شرطی کهوضعیت بیمار بهطور مرتب پیگیری شود(در شروع 10 میلیگرم 3 بار در روز تجویزمیشود و سپس مرحله به مرحله هر بارمقدار مصرف از 10 میلیگرم به 20 میلیگرمو سپس به 30 میلیگرم بر اساس نیاز وتحمل بیمار افزایش مییابد).

غلظت پلاسماییکینیدین با مصرف نیفدیپین کاهش مییابد.نیفدیپین غلظت پلاسمایی فنی توئین راافزایش میدهد. مصرف همزمان نیفدیپینبا داروهای مسدودکننده گیرندههای بتا ـآدرنرژیک ممکن است سبب کاهش شدیدفشارخون و نارسایی قلب شود. احتمالافزایش غلظت پلاسمایی دیگوکسین بامصرف نیفدیپین وجود دارد.

Capsule / Tablet : 10 mg