لوامیزول

LEVAMISOLE

لوامیزول در درمان آلودگیبه کرمهای گرد، بهویژه آسکاریس، و نیزآلودگی بهکرمهای قلابدار مصرفمیشود. این دارو بهعنوان محرک سیستمایمنی بدن در بیماریهای عفونی باکتریای یاویروسی، آرتریت روماتوئید و نیزبهعنوان داروی کمکی در درمانبیماریهای بدخیم مصرف میشود.

لوامیزول بهسرعت از مجرای گوارش جذب میشود. غلظتپلاسمایی دارو 2 ـ 1/5 ساعت پس از مصرف دارو بهاوج خود میرسد. نیمه عمر دارو 4ـ3 ساعت است و بطور گسترده در کبد متابولیزه شده و عمدتا از طریق کلیهها دفع میگردد.

لوامیزول بافلج ساختن عضلات کرم موجب دفع آنمیشود. بهعنوان محرک سیستم ایمنی، از طریق تعدیل پاسخهای ایمنی سلولی موجب بهبود کار سلولهای Tمیشود.

این دارو در بیمارانمبتلا بهعیب شدید کار کبد یا اختلالهایخونی نباید مصرف شود.

1 ـ در صورت ابتلای بیمار بهضعف مغز استخوان، عفونت و حساسیتبه لوامیزول، این دارو باید با احتیاطفراوان مصرف شود. 2 ـ قبل از شروع درمان، شمارش کامل گلبولهای خون و پلاکتها توصیهمیشود.

مصرف دارو در درمانآلودگی بهکرمهای روده معمولا بهخوبیتحمل میشود و عوارض جانبی دارومحدود بهتهوع، استفراغ، دردشکم،سرگیجه و سردرد میشود. تداخلهای داروئی: مصرف همزمان ایندارو با فرآوردههای حاوی الکل ممکناست موجب بروز واکنشهای شبهدیسولفیرام شود. مصرف همزمانلوامیزول با فنیتوئین و وارفارین ممکناست موجب افزایش غلظت پلاسماییفنیتوئین و افزایش فعالیت ضد انعقادیوارفارین شود.

بزرگسالان: مقدار مصرف این دارو دردرمان آسکاریاز 150 میلیگرم بهصورتمقدار واحد میباشد. در درمان آلودگیبهکرمهای قلابدار یا آلودگیهای توام 300میلیگرم طی یک یا دو روز مصرفمیشود. بهعنوان محرک سیستم ایمنی دربیماریهای بدخیم (معمولا همراه بافلوئورواوراسیل) 50 میلیگرم هر 8 ساعت برای 3 روز مصرف میشود کهاین دوره 30ـ7 روز پس از اعمال جراحیآغاز و هر 14 روز تکرار میشود(فلوئورواوراسیل پس از 34ـ21 روز بعداز جراحی مصرف میشود). مقدارمصرف این دارو در درمان آرتریتروماتوئید mg/kg 2/5 است. کودکان: در درمان آسکاریاز مقدارmg/kg 3 و در درمان آلودگی بهکرمهایقلابدار mg/kg 2/5 بهصورت مقدار واحدمصرف میشود که در صورت شدیدبودن آلودگی این مقدار مصرف 7 روز بعددوباره تکرار میشود.

Scored Tablet: 50 mg (as HCl) Syrup: 40 mg/5ml (as HCl)